Bračni par, Mirko i Jozefina Reizl, osnivači su Vrsna čokolade u Sesvetama koji svojim ručno izrađenim čokoladama ne samo što zadovoljavaju nepca, već i prenose priču Hrvatske kroz svaki zalogaj. Njihova predanost vrhunskim sastojcima i održivom uzgoju kakaovca nije samo gastronomska odluka, već odraz njihove želje da promoviraju hrvatsku kulturu i čuvaju okoliš. Od lansiranja prve originalne Ruby do postizanja visokih standarda, Mirko i Jozefina neprestano rade na tome da Vrsna postane simbol kvalitete, inovacije i nacionalnog ponosa. U razgovoru s njima otkrivamo kako čokolada može postati ambasador autentičnosti i ljepote Hrvatske, koju s ponosom dijele s domaćim i stranim posjetiteljima.
RAZGOVARALA: PAULINA MLINARIĆ
Možete li nam reći nešto više o povijesti Vrsna Chocolates i kako je vaša obitelj započela ovu čokoladnu priču?
Izuzetno nam je drago podijeliti s vama našu priču o počecima Vrsna Chocolates. Tvrtku Vrsna d.o.o. smo osnovali 2002. godine, prvotno se fokusirajući na uvoz i distribuciju široke potrošnje. Kroz godine poslovanja, razvijali smo viziju o stvaranju vlastitog proizvodnog pogona gdje bismo mogli proizvesti prave praline i čokolade, bez suvišnog šećera i nepotrebnih dodataka, koje bi uživali i mi i naši kupci. S godinama smo planirali i pripremali temelje za ovaj preokret, a uz podršku europskih fondova, konačno smo pokrenuli proizvodnju visoko kvalitetnih čokolada temeljenih na etičkim vrijednostima. Postupno smo preusmjerili svoje poslovanje, postepeno zatvarajući veleprodajne aktivnosti kako bismo se potpuno posvetili proizvodnji vrhunskih ručno rađenih čokoladnih proizvoda i pralina.
Kako ste se odlučili za ime “Vrsna Chocolates” i što vam to ime znači?
Riječ “vrsna” potječe iz starohrvatskog jezika za nešto izvrsno, tj. nesvakodnevno, dok dodatak “chocolates” naznačuje širinu svijeta koju ova proizvodnja obuhvaća, a kako smo mi kroz naše proizvode željeli promovirati našu domovinu Hrvatsku, brend Vrsna Chocolates nam je savršeno odgovarao jer je predstavljao nešto izvrsno i istinski hrvatsko.
Vrsna Chocolates stavlja veliki naglasak na etične vrijednosti i održivost. Možete li nam objasniti kako birate sirovine i na koji način podržavate održivi uzgoj kakaovca?
Čokolada kao sirovina potječe iz kakaovca južne/srednje Amerike i zapadne Afrike, mjesta gdje se uzgaja najbolji kakaovac na svijetu. Tužna je činjenica kako je danas preko 80 % čokolade porijeklom s plantaža na kojima se prakticira moderni oblik ropstva, potlačenosti radnika i iskorištavanje maloljetnika od najranije dobi. Nije pošteno da slastica kao čokolada ima tako neplemenito porijeklo, a s time na umu Vrsna potiče odabir isključivo čokolada kojima se konzumiranjem direktno podržava održivi uzgoj kakaovca, očuvanje okoliša i ljudskog dostojanstva.
Kako Vrsna Chocolates doprinosi podizanju svijesti o važnosti etičke potrošnje i kako radite na širenju izvan zemlje?
Usmjereni smo na stvaranje brenda i proizvoda s nizom etičnih vrijednosti, što podrazumijeva odgovornost prema djeci i obiteljima uzgajivača kakaovca u Africi, borbu protiv ropstva u afričkim zajednicama, očuvanje okoliša i održivost poslovnog modela. Imali smo nekoliko izvoza većih i manjih izvan Hrvatske sve do Japana. Održali smo više međunarodnih sajmova kao izlagači i pokušali se što bolje prezentirati kao visoko kvalitetan brend.
Kako ste se prilagodili poslovanju tijekom pandemije i koji su vam novi proizvodi tada postali najvažniji?
U Hrvatskoj smo se tradicionalno fokusirali na turistički sektor, promovirajući naše proizvode s motivima Lijepe naše duž obale. Međutim, s dolaskom pandemije, turizam je pretrpio značajan pad, što nas je potaknulo na preusmjeravanje i traženje novih partnera kako bismo stabilizirali naše poslovanje. U tom periodu, posebno su nam korporativni čokoladni pokloni bili ključni u premošćivanju izazova koje je donijela kriza uzrokovana COVIDOM-19.
Koji su izazovi s kojima ste se suočili prilikom proizvodnje veganskih, organskih i fair trade čokolada?
U vrijeme koronakrize, Vrsna se transformirala u proizvođača organske čokolade s međunarodno priznatim certifikatom za veganske i vegetarijanske proizvode. Naš cilj je bio ponuditi tržištu nešto jedinstveno, što bi zadovoljilo afinitete manje grupe ljudi, ali i nas samih. Fokusirali smo se na stvaranje nove linije proizvoda koja bi privukla i najzahtjevnije ljubitelje čokolade. Naglasak je stavljen na tamnu čokoladu s izraženom aromom kakaa, obogaćenu raznovrsnim pažljivo odabranim dodacima. S obzirom na zahtjevnost hrvatskog tržišta za ovakav tip proizvoda, usmjerili smo svoja ulaganja na međunarodne sajmove s naglaskom na organske proizvode.
Koliko vam je važna nagrada Great Taste i kako je utjecala na vaše poslovanje?
Nagradu Great Taste dodijelili su nam Britanci za našu organsku čokoladu. Ova neovisna organizacija ocjenjuje proizvode iz cijelog svijeta. Priznanje koje smo primili bilo nam je velika potvrda i motivacija da nastavimo istraživati i stvarati vrhunske proizvode.
Na koji način personalizirane čokolade pomažu vašim kupcima da izraze svoje osjećaje i kako je nastala ta ideja?
Personalizirane čokolade su odlični i originalni pokloni s posebnim dodacima. Artisan pristup izrade čokolade stvara poseban ugođaj. Bilo da je riječ o događanjima u tvrtkama, prigodi vjenčanja, obiteljskog slavlja ili darivanja svojih najdražih – idealan je čokoladni poklon koji odgovara svim prilikama. Posebno ističemo mogućnost prilagodbe željama kupca i okusom i vizualom što ih posebno usrećuje. Isto tako čokoladni dar može reći toliko toga, a personalizirane čokolade, odličan su način da izrazite ljubav i zahvalnost. “Lijepo je što postojiš”, “Ljubav nikad ne prestaje”, “Hvala”, “Sretna godišnjica braka”-samo su neke od poruka koje možete reći čokoladom. Uz to, savršen okus čokolade ostavlja trajan dojam.
Koji su vaši najpopularniji proizvodi i što mislite da ih čini posebnima?
Naši najpopularniji proizvodi su široka paleta čokolada koje uključuju Decade, luksuznu čokoladnu tablu s raznolikim posipima, te Mirakul, zlatnu čokoladu s karamelastim okusom koja nudi jedinstveno iskustvo čokoladnog užitka. Navigator, naša novija čokolada od 120 grama, pruža dojam luksuza raznovrsnih okusa i obilja posipa koji se savršeno stapaju u neodoljivi užitak. Posebno se ističe Diversa, kutija sa 7 i 14 pralina i trufli, idealna za darivanje i zajedničko uživanje u finim delicijama koje se tope u ustima. Naši su ponos i Praline Dalmatiner, Hrvatske kockice i Taste of Croatia, četvrtasta kutija s 25 probranih pralina koje predstavlja našu domovinu na jedinstven i neodoljiv način.
Možete li nam reći nešto više o vašim luksuznim čokoladnim proizvodima poput Decade i Diversa?
Raznovrsna i šarena voća uz prisustvo probranog bilja i orašastih plodova sačinjavaju posebnost onoga što se vidi kroz otvor naših Decada čokolada u crno zlatnoj elegantnoj ambalaži. To je fini svijet artisan čokolada u selekciji tamnih, mliječnih i bijelih čokolada s potpuno prirodnim i osebujnim dodacima koje su poseban dar uz mogućnost personalizacije. Linija NAVIGATOR (From Croatia to the world) u plavo-bijeloj ambalaži uz tri osnovne čokoladne baze nudi i gold, ruby i čokoladu s medom. Posipi su bogati i donose puninu okusa. Diverse Vrsna Diversa sastoji se od 7 ili 14 pralina i trufli različitih vrsta. Najčešće dolaze u bijeloj, crnoj i crvenoj okrugloj kutijici. Praline i trufle su kreacija vrsnih ruku naše proizvodnje. Prožete su finoćom, kvalitetom i izvrsnim okusima voćnih i orašastih plodova i posipa. Mogućnost personalizacije prema vašoj želji naljepnicom, tiskanjem ili privjesnicom.
Koji je bio ključni trenutak ili inspiracija koja vas je potaknula na lansiranje Ruby čokolade u Hrvatskoj?
Nakon godinu dana poslovanja prvi smo na hrvatsko tržište pustili originalnu čokoladu Ruby. Riječ je o svjetskoj senzaciji. Ruby je četvrti tip čokolade poseban po svojem citričnom okusu i rozo-crvenkastoj boji. Od tuda i dolazi naziv koji podsjeća na dragi kamen rubin.
Možete li nam reći nešto više o vašim specijaliziranim čokoladama i bombonijerama, ako što su Dalmatiner, Croatia i Taste of Croatia? Što ih čini posebnima i kako su nastale te ideje?
Od ukusnih Vrsna Chocolates bombonijera, koji su vrlo originalan poklon, pravi su hit: Dalmatiner (25 kom tamnih i bijelih čokoladnih kocki), Croatia (25 kom crvenih i bijelih čokoladnih kocki), te ručno rađene Taste of Croatia mješavina pralina i trufli, koje se ističu puninom pravih okusa badema, lješnjaka, lavande, smokve, rogača, mandarine, maline, višnje, bučinih sjemenki, jagode…željeli smo da naši domaći i strani turisti mogu kušati i ponijeti iz Lijepe naše originalan hrvatski poklon s okusima Hrvatske.
Vaši novi proizvod, čokoladne razglednice, predstavlja inovativan spoj suvenira i slatkiša. Kako ste došli na tu ideju i koje su posebnosti tih razglednica?
Posebno su dizajnirane kako bi ujedinile paletu čokolada i čokoladnih trufli. Osim pojedinačnih tabli s motivima i natpisima gradova – Dubrovnik, Varaždin, Istra, Pula, Krk, Pag, Rab, Brač, Split, Zadar, Makarska, Daruvar… – mogu se kupiti i tube s imenima gradova, koje su i odličan poslovni poklon, ali i suvenir za sve koji iz Lijepe naše žele ponijeti autentičan suvenir.
Koliko je važno za vas da vaši proizvodi budu dostupni u specijaliziranim domaćim trgovinama i kako radite na širenju izvan zemlje?
Suvenir je opipljiv podsjetnik na iskustvo koje smo doživjeli, ali i lijepa gesta kojom drugima pokazujemo da nam je stalo. Kad nekome darujemo suvenir, dijelimo sreću. Moderni putnici pomalo odustaju od klasičnog koncepta suvenira i traže nešto što će im omogućiti da uživaju u doživljaju putovanja svim čulima – i kad se vrate kući. Ima li što ljepše od čokolade koja “miriše” na Hrvatsku i utjelovljuje sve okuse i arome ovog podneblja: smokva, mandarina, malina, jagoda, lavanda, rogač, lješnjak, sjemenke bundeve, badem… Tu je i naša nova linija čokolada Navigator koja je još bogatija i finija. Čokolade je trenutačno moguće pronaći u specijaliziranim dućanima i prodavaonicama širom Hrvatske, kao što su vina, žestice, craft pive, domaći proizvodi, delikatese i slično. U inozemstvu se nalazimo u prodavaonicama delicija naših iseljenika u Beču, Americi i Japanu, a rado bismo i više surađivali s našom dijasporom pri plasmanu proizvoda u inozemstvu.
Koji su vaši planovi, imate li u planu lansirati neke nove proizvodnje ili inovacije?
Naša posljednja godina obilježena je zapošljavanjem osoba s invaliditetom, pružajući im priliku da razvijaju svoje vještine i aktivno doprinose našem timu. Stoga smo dobili status integrativne radione i sada nudimo zamjenske kvote. Što se tiče inovacija, uvijek smo otvoreni novim idejama i polako razvijamo nove proizvode. Razmatramo mogućnosti udruživanja s potencijalnim partnerima kako bismo obogatili naš asortiman poklona i originalnih suvenira.
Koja je vaša poruka povodom Dana čokolade i što biste željeli da ljudi najviše zapamte o Vrsna Chocolates?
Povodom Dana čokolade, želimo istaknuti da čokolada može obogatiti čovjekovu svakodnevicu svojim izvrsnim okusom i korisnim polifenolima, antioksidansima koji pridonose općem zdravlju tijela. U Vrsna Chocolates uvijek težimo izvrsnosti u stvaranju naših proizvoda. Naša vizija je da ime Vrsna postane sinonim za vrhunsku čokoladu obogaćenu “hrvatskim duhom”, čime se ponosimo kao inovativni hrvatski proizvođač.