Od riječkog uspjeha do svjetskog fenomena krumpirića. Povodom Dana prženih krumpirića, Andrija Čolak otkriva kako je hrvatski brend postao sinonim za inovativne krumpiriće na međunarodnoj razini.
RAZGOVARALA: PAULINA MLINARIĆ
Surf‘n‘Fries je počeo kao mali lokal u Rijeci. Možete li opisati trenutak kada se shvatili da imate nešto posebno i kako ste se nosili s rapidnim rastom?
Već u prvim mjesecima rada, postalo je jasno da imamo nešto izuzetno. Redovi ljudi čekali su na naš pomfrit, a u prvoj godini smo ostvarili prosječno 1000 transakcija dnevno, sve iz malog prostora od samo 27 m². Zamislite mali brod koji postaje hit među ribarima, i svaki dan dovodi sve više ljudi – to je bio naš početak. Rapidni rast zahtijevao je brzu prilagodbu operacija. Morali smo povećati kapacitete, optimizirati procese i zaposliti dodatno osoblje. To je bilo kao navigiranje uzburkanim morima, ali s jasnim ciljem na horizontu. Uspjeli smo održati kvalitetu i uslugu, što je bilo ključno za daljnji uspjeh.
Inspiraciju ste dobili od popularnog dućana s pomfritom iz 70-ih godina. Koliko je važno bilo ponovno osmisliti i unaprijediti klasični pomfrit za uspjeh Surf‘n‘Friesa?
Inovativnost je uvijek bila ključna za uspjeh. Zamislite klasični automobil koji je dobio modernu preobrazbu – tako smo pristupili našem pomfritu. Uložili smo puno truda u inovativni branding, drugačiji oblik krumpirića te jedinstvenu ambalažu koja je postala srž našeg brenda. Naš poslovni model za skaliranje bio je pionirski, posebno u segmentu hrane i pića u Hrvatskoj. Kroz inovacije smo uspjeli stvoriti nešto što je izgledalo i osjećalo se novo, ali je i dalje pružalo poznat i voljen okus pomfrita.
Vaša ambalaža se ističe po inovativnosti i funkcionalnosti. Možete li nam reći nešto više o procesu razvoja ambalaže i kako je ona postala ključni dio vašeg brenda?
Razvoj ambalaže bio je dugotrajan i intenzivan proces. Tražili smo rješenja diljem svijeta, čak i u Maleziji, ali na kraju smo ih pronašli u Hrvatskoj, doslovno pred nosom. Cilj je bio stvoriti ambalažu koja je praktična za konzumiranje – pomfrit se umače u umake, držač za piće i dozator za piletinu sve u jednom paketu. Estetika i branding bili su ključni elementi, jer smo vjerovali da je vizualni dojam jednako važan kao i okus. Radili smo sa stručnjacima iz područja ambalaže i brandinga, postavljali im jasne ciljeve i zajedno razvijali rješenja koja su postala prepoznatljiv dio našeg brenda. To je poput izrade savršenog odijela – svaka linija, svaki šav mora biti na pravom mjestu.
U vašoj ponudi nalaze se brojni umaci razvijeni u suradnji s poznatim chefovima. Kako ste došli do ideje za tako širok spektar umaka i koji su vam izazovi pri njihovom razvoju?
Razvijanje širokog spektra umaka bio je ključ za internacionalizaciju poslovanja. Kako smo ulazili na različita tržišta, shvatili smo da različite kulture imaju različite preferencije okusa. Suradnja s vrhunskim chefovima poput pokojnog Barbieria, Mate Jankovića i Denia Srdoča omogućila nam je da stvorimo jedinstvene i prilagođene okuse. Najveći izazovi bili su prilagodba lokalnim ukusima i osiguravanje dosljednosti kvalitete u svim franšiznim objektima.
Franšiza nije bila u početnim planovima. Što vas je potaknulo da krenete u tom smjeru i kako ste se prilagodili tom poslovnom modelu?
Franšiza nije bila dio našeg početnog plana, ali smo brzo shvatili potrebu za tim kada su nam mnogi ljudi dolazili s prijedlozima suradnje. Kao brod koji neočekivano dobiva mnogo novih putnika, morali smo brzo razviti infrastrukturu za franšizni model. Iako smo se suočili s brojnim izazovima jer nismo imali od koga učiti, prilagodili smo se kroz pokušaje i pogreške, te kroz vrijeme poboljšavali model. Na kraju smo razvili uspješan franšizni sustav koji je omogućio brzo širenje našeg brenda.

Vaša mobilna rješenja, poput food truckova i štandova, vrlo su popularna na festivalima i plažama. Kako su se ta rješenja pokazala u pogledu poslovanja i što planirate dalje u tom segmentu?
Mobilna rješenja su se pokazala vrlo uspješnima. Naši franšizeri u Njemačkoj mogu poslužiti jednu porciju svakih 4,5 sekundi, što je izuzetno profitabilno. Planiramo nastaviti razvijati ovaj segment jer omogućava veliku fleksibilnost i prilagodbu tržištu.
Vaša franšiza na Bondi Beach u Australiji simbolizira globalni uspjeh. Kako ste uspjeli privući pažnju i osvojiti srca potrošača na tako prestižnoj lokaciji?
Uspjeh na Bondi Beach postignut je kombinacijom inovativnog proizvoda, visoke kvalitete i pažljivog odabira franšizera koji razumiju lokalno tržište. Lokalni franšizeri donose svoje znanje i prilagođavaju se lokalnim preferencijama, što je ključ uspjeha.
Vaš brend se proširio na više od 45 franšiznih objekata širom svijeta. Koliko ih je danas i na kojim tržištima vidite najveći potencijal za daljnje širenje?
U jednom trenutku smo imali preko 60 franšiznih objekata. Pandemija COVID-19 privremeno nas je usporila jer su mnogi naši franšizeri bili vezani uz event industriju poput stadiona i velikih okupljanja. Međutim, sada se oporavljamo i ponovno širimo. Nedavno smo otvorili novi fiksni dućan u Njemačkoj i ušli na tržište Saudijske Arabije s dva mobilna objekta. Naša vizija širenja uključuje tržišta koja se brzo razvijaju, poput Bliskog Istoka. U tim regijama vidimo veliki potencijal zbog njihovih rastućih ekonomija i interesa za inovativne gastronomske koncepte. To je kao otvaranje novih luka za našu flotu – svaka nova lokacija donosi nove prilike i izazove.


Jedan od vaših najnovijih uspjeha je ulazak na tržište Saudijske Arabije. Što za vas znači to partnerstvo i koje su vaše vizije za širenje u toj regiji?
Ulazak na tržište Saudijske Arabije predstavlja veliki korak naprijed za naš brend. Saudijska Arabija se otvara kao tržište s velikim potencijalom. Prvi kontakt s našim franšizerom bio je prije godinu dana, a nakon što je posjetio naše operacije u Njemačkoj i mi njihovo tržište, uvjerili smo se u profesionalnost i potencijal. Usprkos nekim kašnjenjima zbog problema s isporukom zbog Huta koji su gađali brodove pa nije bilo moguće dostaviti objekte, sada imamo prve objekte koji rade na eventima, a povratne informacije su izvrsne.
Mnogi vaši franšizeri u inozemstvu su porijeklom iz Hrvatske. Koliko vam znači ta povezanost s dijasporom i kako ona doprinosi uspjehu vašeg brenda?
Povezanost s dijasporom nam puno znači. Drago nam je omogućiti ljudima iz Hrvatske da dio uspjeha donesu u svoju novu domovinu kroz franšizni model. To jača naš brend i omogućava nam širenje. Kroz franšizni model, ljudi iz dijaspore mogu donijeti dio nečeg uspješnog iz Hrvatske u svoju novu zemlju, što stvara snažnu emocionalnu povezanost i doprinosi uspjehu brenda.
Vaši proizvodi su zaštićeni na domaćem i stranom tržištu. Koliko vam je važna zaštita intelektualnog vlasništva i kako ste se nosili s plagijatima i kopijama?
Intelektualno vlasništvo je izuzetno važno. Imali smo preko stotinu plagijata. Plagijati uništavaju kreativnost i čine štetu. Uložili smo mnogo u zaštitu naših proizvoda i borbu protiv plagijata, iako se ponekad susrećemo s izazovima u provođenju zakona, mnoge smo uspjeli ukloniti s tržišta. Općenito smo odradili jako puno zaštita i jako puno uložili novaca u to. Imali smo svakakvih reakcija kad bi nekog prijavili nekad inspekcija odradi svoj posao nekada ne, iako smo npr u istoj državi. Također, Državni Zavod za Intelektualno Vlasništvo bi mogao tu raditi bolji posao, često izbjegavaju odgovornost i skrivaju se iza europskih propisa sto mislim da nije dobro. Čak smo završili u upravnom sporu s DZIV jer nam nisu htjeli zasititi nasu ambalažu kao 3D Žig, npr Coca Coli su zaštitili bocu od Cole, ali nas domaći dokazani, originalani i nagrađivani koncept ambalaže su odbili, to je vrlo poražavajuće na nas kao državu i stvarno se nadam kako će se to promijeniti.
Surf‘n‘Fries je dobitnik brojnih nagrada, uključujući i nagradu za najveći izvozni iskorak 2021. godine. Kako ste se osjećali primajući te nagrade i što one znače za vaš tim?
Uvijek je lijepo kada struka prizna vaš rad. Takve nagrade su nam iznimno drage jer pokazuju da je naš trud prepoznat. Nadamo se da smo inspiracija drugim mikro i malim brendovima te da će biti sve više uspješnih franšiznih modela poput našeg. Osvojene nagrade su poput vjetra u leđa, daju nam dodatni motiv za daljnji rad i potvrđuju da smo na pravom putu. Ponosni smo na naš tim koji neumorno radi na održavanju visoke kvalitete i inovativnosti.
Na Franchise Brand Leader Award 2021. proglašeni ste najboljom franšizom. Što smatrate ključnim faktorima za osvajanje takvih prestižnih priznanja?
Ključnim faktorima smatramo rast koji pokazujemo i stabilnost našeg franšiznog sustava. Stalno radimo na poboljšanjima i prilagodbi modela kako bismo ostali konkurentni i uspješni. Odlično je što imamo sve više konkurencije jer nastaje sve više hrvatskih franšiza.
Kako vidite budućnost brenda Surf‘n‘Friesa u narednih deset godina? Koji su vaši dugoročni ciljevi i planovi za daljnji razvoj?
Surf‘n‘Fries je na tržištu već 15 godina i kao mali koncept postigli smo nevjerojatne stvari. Sigurno ćemo nastaviti s našim franšiznim programom, tražeći najbolje franšizere koji odgovaraju našem brendu. Ne planiramo značajne promjene jer vjerujemo da naš trenutni model funkcionira. Nastavit ćemo raditi na održavanju kvalitete i poliranju koncepta, te ćemo sigurno nastaviti internacionalizaciju. Međutim, uvijek smo otvoreni za nove ideje i inovacije, jer tko zna, možda nas opet neka ideja udari u glavu i izbacimo nešto novo. To je kao da plovimo na sigurnom brodu, ali uvijek gledamo prema horizontu tražeći nove mogućnosti.
Povodom Dana prženih krumpirića, koji se slavi 13. srpnja, imate li posebne planove ili promotivne aktivnosti koje biste željeli podijeliti s nama?
Povodom Dana prženih krumpirića, naš cilj je proslaviti s našim kupcima i franšizerima diljem svijeta. Svaki franšizer ima slobodu organizirati lokalne promocije i aktivnosti, a često nas iznenade kreativnim rješenjima. Tako svi možemo zajedno uživati u ovoj posebnoj prigodi. Svakako želimo svima sretan Dan krumpira i pozivamo ih da nam se pridruže u slavlju!