Silvana Fanjek otkriva kako GR8 Coffee Festival pozicionira Zagreb kao nezaobilaznu destinaciju na europskoj mapi kave, što nas očekuje na drugom izdanju festivala te zašto su hrvatski baristi rame uz rame s najboljima u svijetu
RAZGOVARALA: PAULINA MLINARIĆ
Drugo izdanje GR8 Coffee Festivala održat će se od 10. do 12. travnja u Laubi. Što vas je potaknulo da promijenite lokaciju i što posjetitelji mogu očekivati od novog prostora?
Lauba je jedan od najprepoznatljivijih prostora u Zagrebu, a uz to pruža toplinu i intimniju atmosferu. Izlagači i posjetitelji su izrazili želju da se festival održi upravo ovdje, pa je odluka bila logična. Vjerujem da će ovaj ambijent dodatno obogatiti iskustvo svih sudionika.

Prošlogodišnji festival privukao je tisuće posjetitelja i okupio vodeće stručnjake iz industrije kave. Koji su vam bili glavni izazovi pri organizaciji drugog izdanja i na čemu ste najviše radili kako biste ga dodatno unaprijedili?
Ove godine smo festival podigli na višu razinu uključivanjem mladih talenata. Ivan Tota, prošlogodišnji pobjednik Latte Art Battlea, sada vodi segment Specialty kave i natjecanja barista. To je velika stvar jer nova te mlada energija donosi inovacije. Također, uvodimo Coffee Therapy – After Work Party, gdje će posjetitelji moći uživati u espresso martinijima, medovini s kavom i pjenušcima, uz zabavne igre i opuštenu atmosferu. Uz to, cooking show u četvrtak otvara fenomenalni chef David Skoko, a dodali smo i kreativne sadržaje poput oslikavanja keramike i slikanja kavom.


Na prošlom izdanju posebnu pažnju privukla su inovativna rješenja u svijetu kave, poput sustava za filtriranje vode i naprednih espresso aparata. Kakve tehnološke inovacije možemo očekivati ove godine?
Sustavi za filtriranje vode i dalje su nezaobilazna tema – u suradnji s Britom osiguravamo edukaciju o važnosti kvalitete vode za pripremu kave i čaja. Naša vodena fontana bit će centralno mjesto za učenje i demonstraciju filtracije. Espresso aparatura sve više postaje produžetak osobnosti ugostiteljskog objekta – poput izbora automobila. Digitalizacija procesa omogućava vlasnicima kafića praćenje kvalitete napitaka na daljinu, pa ćemo predstaviti Coffee Cloud, sustav koji analizira kvalitetu pripremljene kave. Također, HardTank priprema masterclass o inovacijama u pripremi Cold Brew napitaka. Tko zna, možda dobijemo i posjetitelje iz svemira! 😊


Prošle godine počasna zemlja gost bila je Kraljevina Maroko. Hoće li i ove godine festival imati počasnog gosta i kako birate zemlju koja će biti u fokusu?
Ove godine, uz Kraljevinu Maroko, želimo predstaviti i jednu zemlju poznatu po proizvodnji kave. Trenutačno smo u procesu dogovora, no izbor uvijek ovisi o originalnosti pripreme kave i tradiciji. Svaka kultura donosi nešto novo, a cilj nam je posjetiteljima približiti autentične običaje i okuse.
Hrvatska ima dugu tradiciju ispijanja kave, no kako vidite njezino mjesto na globalnoj coffee sceni? Mogu li naši baristi i proizvođači konkurirati svjetskim trendovima?
Apsolutno! Hrvatska je već sada u vrhu europske i svjetske coffee scene, kako u industrijskoj, tako i u specialty kavi. Mladi baristi svakodnevno napreduju i konkuriraju najboljima. Imamo sjajne uvjete za daljnji razvoj i pozicioniranje na globalnoj sceni.


Festival promovira i edukaciju u svijetu kave. Kakve radionice i predavanja ste pripremili ove godine i kome su namijenjene?
Radionice i predavanja namijenjena su svima – od B2B sektora do strastvenih kavoljubaca. Nema stroge podjele jer su teme zanimljive svima. Ove godine predstavit ćemo: Užitak luksuza – priprema kave u belgijskom i japanskom sifonu, Kopi Luwak i najekskluzivnije kave svijeta – kušanje Geisha kave i priča o specialty kavi, Alternativa i tradicija – vijetnamska kava, kava na pijesku, džezva i filter metode. Isto tako predstavit ćemo i Wellbean, koncept koji mijenja način razmišljanja o kavi, uz njihovu novu barističku školu. Pričat ćemo i o vodi, njezinoj ulozi u pripremi kave te nutricionističkim aspektima kave – vječno pitanje: kava, da ili ne?
Networking party uz DJ Reu bit će jedno od posebnih događanja festivala. Koliko je važan društveni aspekt ovakvih evenata i kako on doprinosi jačanju coffee zajednice?
Društveni aspekt festivala izuzetno je važan. Nakon formalnog dijela slijedi Coffee Therapy – After Work Party, koji smo prošle godine jako priželjkivali. Pozivamo sve da uživaju u espresso martinijima, medovini s kavom, coffee likerima i najboljim hrvatskim pjenušcima. Organizirat ćemo i zabavne igre jer – najveći poslovi dogovaraju se u neformalnoj atmosferi! 😊
Kava nije samo napitak, već i doživljaj. Kako se kroz festival trudite povezati sve sudionike lanca – od uzgajivača i prerađivača do barista i krajnjih potrošača?
Na festivalu će sudjelovati svi ključni akteri u lancu opskrbe kavom – uzgajivači, prerađivači, distributeri, baristi i potrošači. Svaki od njih ima svoju ulogu u stvaranju vrhunskog napitka, a festival im omogućuje razmjenu iskustava i znanja. Na kraju, potrošači su ti koji ocjenjuju zajednički trud – ako im je kava nezaboravna, onda smo svi napravili dobar posao!


Vidimo da sve više potrošača postaje svjesno podrijetla kave i održivosti. Na koji način GR8 Coffee Festival promiče etičku nabavu i održivu proizvodnju kave?
Suradnju ostvarujemo s izlagačima i partnerima koji imaju visoke standarde održivosti te odgovornu nabavu kave. Jedna od ključnih tema festivala bit će i ponovna upotreba taloga od kave – kako ga možemo bolje iskoristiti u svakodnevnom životu. Što radimo mi, a što svijet?!
Planirate li u budućnosti širiti festival i na druge gradove ili čak zemlje? Može li Zagreb postati regionalno ili europsko središte coffee kulture?
Zagreb već zauzima ključnu poziciju kao regionalno središte coffee kulture, a naš dugoročni cilj je pozicionirati ga i na europskoj mapi kao nezaobilaznu destinaciju za sve ljubitelje kave. Gledajući gospodarske pokazatelje, ovaj sektor bilježi značajne brojke – u užem okruženja Zagreba posluje oko 90.000 ugostiteljskih objekata, dok se godišnji promet u maloprodaji kreće iznad 500 milijuna. Eura. Istovremeno, globalni trendovi sve više naglašavaju potrošnju kave s većom dodanom vrijednošću, što otvara prostor za daljnji razvoj tržišta specijalitetnih kava i inovativnih proizvoda s viskom profitabilnošću.