Od kućnog pivarstva do prepoznatljivog craft brenda – vlasnica pivovare Walkow, Iva Komšić otkriva u intervjuu kako je iz hobija nastao prepoznatljiv brend craft piva, čvrsto ukorijenjen u povijesti i simbolici Vukovara. Saznajte kako su tradicija, kvaliteta i strast oblikovali uspjeh Walkowa, koji su izazovi obilježili njen poduzetnički put te koji su planovi za budućnost pivovare koja nosi duh grada heroja
RAZGOVARALA: PAULINA MLINARIĆ
Pivovara Vukovar je uistinu posebna zbog svoje lokacije u Vukovaru i simbolike koju nosi. Što za Vas znači raditi i stvarati baš u ovom gradu?
Mali gradovi imaju svoje prednosti, a Vukovar je zaista poseban. Mnogi ljudi Vukovar vide isključivo kroz prizmu Domovinskog rata. No, Vukovar ima bogatu povijest i mnogo toga što vrijedi vidjeti i doživjeti.
Vaša pivovara započela je iz ideje kućnog pivarstva s Vašim suprugom, koja se kasnije razvila u poslovni projekt. Što Vas je potaknulo na odluku da svoj hobi pretvorite u posao?
Godine 2008. doselila sam sa suprugom i sinom u Vukovar. Nakon užurbanog života u stanu u Zagrebu, kuća u Vukovaru nam je pružila puno više komocije i mjesta pa smo iz hobija počeli proizvoditi pivo za vlastite potrebe. Imali smo neiskorišten poslovni prostor, a kako sam bila nezaposlena odlučili smo pokrenuti vlastiti posao.
Pivovara je službeno osnovana 2018., a prvo pivo Walkow lansirano 2019. godine. Možete li opisati početke rada i koji su bili najveći izazovi u pokretanju pivovare?
Pivovaru smo otvorili 2018. godine. Suočili smo se s kašnjenjem opreme, a nismo znali što je sve potrebno da zadovoljimo zakonske propise i prođemo inspekcije. Otvaranje pivovare nije svakodnevna stvar, stoga je trebalo proučiti svaki detalj. No, uz dobru volju i podršku sjajnih ljudi, uspjeli smo. To je bio najteži dio.
Kako ste osmislili ime “Walkow” i što Vas je inspiriralo da na etiketu stavite Vukovarski vodotoranj?
Krenuli smo u povijest samog grada, a želja nam je bila povezati stariju i noviju povijest Vukovara. “Walkow” je starohrvatski naziv za Vukovarsku utvrdu koji seže još od zajednice s Ugarskom u kojoj je Vukovar bio čuvar hrvatskog identiteta i grad koji je među prvima dobio status slobodnog kraljevskog grada (čak i prije Zagreba). U to vrijeme je Vukovar bio poznat po utvrdi koja je bila čvrsto sazdana na visokoj dunavskoj obali, te je po njoj i grad dobio svoje tadašnje ime. U novije doba, 1968. godine u Vukovaru je izgrađena nova utvrda, danas simbol neuništivosti – Vukovarski vodotoranj – koji unatoč brojnim projektilima kojima je pogođen u vrijeme Domovinskog rata (više od 600) ostao stajati, uporan i tvrdoglav, kao odraz čelične volje ljudi koji su branili grad. Mnogi ne znaju da su Vučedolci bili prvi na europskom tlu koji su proizvodili pivo, pa je Vukovar prava kolijevka pivarstva u Europi.
Walkow blonde ale je pivo koje se ističe svojom kvalitetom i specifičnim sastojcima. Što smatrate ključnim u proizvodnji jednog zanatskog piva?
Prvenstveno kvalitetne sirovine i naravno dobar recept. Svakom manjem pivaru je kvaliteta proizvoda na prvom mjestu. Sirovine su lako dobavljive, ali su kvalitetnije i skuplje nego kod komercijalnih piva, ali zato je i sama kvaliteta gotovog proizvoda na puno većoj razini.
S obzirom na to da ste među rijetkim ženama u industriji pivarstva, kako biste opisali svoj put i iskustva u ovom, još uvijek pretežno muškom poslu?
Nije lako, to je sigurno. Ima puno fizičkog rada, ali čovjek se prilagodi. U pivovari uvijek tražimo načine kako si olakšati posao. Gdje je teško, smišljamo rješenja da postane lakše. Naravno, ne može se sve automatizirati, ali napredujemo iz dana u dan.
Koliko trenutačno iznosi kapacitet vaše pivovare u smislu litara piva koje možete proizvesti mjesečno, i kako se taj kapacitet razvijao od početka?
Kapacitet mjesečne proizvodnje od samog početka iznosi oko 4000 litara i nikada ga nismo premašili. Nemamo planove za povećanje kapaciteta jer smo zadovoljni trenutačnom proizvodnjom. Rastemo iz godine u godinu, ali nemamo potrebu za dodatnim širenjem.
Distribucija i očuvanje kvalitete zanatskog piva može biti izazov, osobito bez konzervansa. Kako rješavate problem “hladnog lanca” distribucije, i koliko je to zahtjevno?
Hladni lanac je izazov jer ga distributeri često ne mogu osigurati. Zato se naše pivo ne nalazi u trgovačkim centrima niti izvan Vukovara. Hladni lanac poskupljuje proizvod zbog troškova prijevoza, pa se oslanjamo na lokalnu distribuciju.
Spomenuli ste da su ljudi u Vukovaru i okolici jako dobro prihvatili Walkow pivo. Kakav je bio odaziv publike, i što za Vas znači imati ovakav pozitivan prijem u svojoj zajednici?
Prihvaćeni smo odlično. Ljudi prepoznaju kvalitetu, prepoznaju domaći proizvod. Stvarno je lijepo vidjeti kada sjedneš u kafić da ljudi naručuju tvoj proizvod. Bez takvih ljudi ne bi bilo niti craft piva u Hrvatskoj.
Etiketa Walkow piva nosi simboliku Vukovarskog vodotornja, simbola izdržljivosti i otpora. Na koji način Vama i Vašem timu ova simbolika pomaže u svakodnevnim poslovnim izazovima?
Vukovarski Vodotoranj je nešto što je prepoznatljivo u cijeloj Hrvatskoj, a o nama govori tko smo i od kud smo!
Kao poduzetnica koja je svoj zanat počela učiti “od nule”, koji biste savjet dali nekome tko razmišlja o ulasku u craft industriju piva?
Sve je moguće kad se hoće! Nije lako, ali ako nešto stvarno želite, uspjet ćete!
Za sada je Walkow jedino pivo koje proizvodite, ali imate planove za proširenje. Možete li nam reći više o tome – planirate li uvođenje novih vrsta piva ili proizvoda?
Za sada imamo dva piva u ponudi. Blonde Ale i Pale Ale Walkow. Blonde ale je pivo karakterističnog “blonde” stila, zvanog i “golden ale” – što znači blaža, laganija varijanta ale piva s nešto manje hmelja i manje arome. Blonde ale je i izvorno zamišljen kao način prelaska potrošača s komercijalnih piva na craft piva. Pale Ale je tipično zlatno do jantarno obojeno pivo koje se priprema korištenjem ale kvasca i pretežno svijetlog slada uz dodatno izraženu aromu hmelja. Definitivno mislimo izbaciti još koju vrstu piva, ali ne žurimo… Sve u svoje vrijeme!
Hrvatska craft scena raste, i sve više ljudi prepoznaje kvalitetu zanatskog piva. Kako ocjenjujete položaj svoje pivovare u toj industriji, i kakvu podršku ima mali proizvođač poput Vas?
Craft pivovare su amle i povezane. Nikada ih nisam gledala kao konkurenciju, već kao prijatelje. Dijelimo iste izazove i međusobno si pomažemo. kvalitetom nadmašujemo industrijska piva, ali smo premali za konkuriranje u marketingu.
Spomenuli ste kako u budućnosti planirate otvoriti kušaonicu piva. Možete li nam otkriti nešto više o tim planovima i što želite postići kroz takav koncept?
Kušaonica se nalazi na adresi pivovare. Za sada radimo isključivo po dogovoru za skupne posjete koje podrazumijevaju obilazak pivovare uz stručno vodstvo te degustaciju piva koje naša pivovara ima u ponudi. Naravno, dugoročni plan je da kušaonica bude otvorena svaki dan, samo treba se još malo razviti, još jedan dio urediti i dobro se organizirati. Svakako treba ići naprijed, nikad nazad!
Vaša pivovara ima značajnu priču i misiju – popularizirati zanatsko pivo i educirati ljude o njegovim prednostima. Kako mislite da će se zanatsko pivarstvo u Hrvatskoj razvijati u budućnosti?
Craft scena u Hrvatskoj raste, a ljudi sve više cijene kvalitetu domaćeg piva. Edukacija je ključna, kako za potrošače, tako i za ugostitelje. Polako, ali sigurno, craft piva zauzimaju svoje mjesto na tržištu.