Krenuvši iz najmanjeg grada na svijetu, Huma, Aura destilerija izgradila je jedinstvenu priču koja slavi tradiciju, autentične istarske okuse i prirodne sastojke. U razgovoru s Mišelom Sirotićem saznajemo kako je obiteljski hobi prerastao u prepoznatljiv brend, što sve stoji iza vrhunskih rakija, likera, čokolada i Muzeja Aura, kroz koji čuvaju i oživljavaju istarsku baštinu.
RAZGOVARALA: PAULINA MLINARIĆ
Destilerija Aura započela je kao hobi Vašeg oca u Humu. Možete li nam ispričati kako je sve započelo i kada ste shvatili da ovaj hobi ima potencijal prerasti u ozbiljan posao?
Naša priča je započela u Humu gdje je moja obitelj imala galeriju slika. Primijetili smo interes turista za lokalnim proizvodima i rakijama, te smo tako došli na ideju da proizvodimo male količine tradicionalnih istarskih rakija za prodaju u trgovini. Kupci su nas često pohvaljivali, a potom su se počele javljati i trgovine i suvenirnice iz drugih gradova Istre, zainteresirane za naše proizvode. Isprva smo imali tek nekoliko kupaca i sve je izgledalo više kao hobi. Tek kada sam se, zajedno sa suprugom, vratio s fakulteta, odlučili smo se ozbiljno posvetiti poslu i iz godine u godinu graditi našu obiteljsku priču.
Hum, najmanji grad na svijetu, igra ključnu ulogu u priči brenda Aura. Koliko vam je važno očuvati povezanost s Humom i kako taj specifičan identitet utječe na vaše proizvode?
U Humu je sve krenulo. Da nije bilo te suvenirnice, možda nikada ne bismo došli na ideju da proizvodimo rakije i likere. Hum nam je važan, kao i cijelo podneblje na kojem stvaramo, jer proizvode pravimo od lokalnog samoniklog bilja, divljeg voća i svega što nalazimo u prirodi, a naš kraj čini specifičnim. Volimo održavati tradiciju, pa smo prije dvije godine u Humu, gdje je sve započelo, otvorili Muzej Huma Aura, s 11 tematskih prostorija zanata i običaja najmanjeg grada na svijetu. Na taj smo način zaokružili priču o našim počecima i našoj želji za oživljavanjem tradicije i baštine.
Vaši dućani oduševljavaju svojim uređenjem, koje odražava tradiciju i estetiku starine. Kako izgleda proces uređenja dućana i tko je zaslužan za taj prepoznatljiv stil?
Hvala na komplimentu. Prije svega, bitno je reći da djelujem po inspiraciji i mogu proći i vidjeti stotine prostora, ali taj jedan me mora osvojiti, mora imati “ono nešto”. Tada krenem sa stvaranjem – uređujem i namještam uz pomoć radnika, ali sve po mom nacrtu iz glave. To su uglavnom prostori u starogradskim jezgrama gradića, koji također u sebi nose dašak prošlosti. Uglavnom me osvoji ako se naziru stare grede ili neki stari kameni luk ispod žbuke koji možemo obnoviti. Najviše u poslu veseli me kada od derutnog prostora stvorim novi – to je nešto što bih mogao neprestano raditi.
Aura je danas poznata po širokom asortimanu rakija i likera. Možete li nam objasniti proces proizvodnje i što je ključno u stvaranju vaših visokokvalitetnih proizvoda?
Od prvog dana držimo se smjera koji se temelji na potpuno prirodnom tijeku, gdje se voće i drugo bilje macerira na sobnoj temperaturi šest mjeseci u baznoj rakiji, na taj način u njoj ostavljajući ono najbolje. Kao bazu za maceraciju naših rakija i likera destiliramo tri vrste rakije: komovicu za biljne rakije, a destilat jabuke ili kruške za voćne.
Vaša rakija Millefrutti posebno se ističe među ponudom. Kako ste osmislili ovaj proizvod i što ga čini posebnim u odnosu na ostale rakije?
Njegova kompleksnost ga čini posebnim. Proizveden je od petnaest vrsta ručno ubranog divljeg voća koje se macerira šest mjeseci u destilatu rakije komovice. Nakon toga slijedi destilacija zajedno s voćem i odležavanje sljedeće tri godine u bariknim bačvama od francuskog hrasta.
Teranino je jedan od vaših najnagrađivanijih proizvoda, s brojnim međunarodnim priznanjima. Kako se osjećate kad vaši proizvodi dobiju ovakvu potvrdu kvalitete i koliko vam nagrade znače?
Teranino je naš najnagrađivaniji, a ujedno i najprodavaniji proizvod. Svaka potvrda od strane struke nam puno znači, jer je to dokaz kvalitete proizvoda, a osim nagrada, komplimenti od strane kupaca posebno su nam dragi.
Sve sirovine koje koristite dolaze iz prirodnog okruženja. Možete li nam reći više o tome gdje nabavljate bilje i voće za svoje proizvode i koliko vam je bitna ekološka održivost u proizvodnji?
U početku smo sve brali sami, no sada ne stižemo, pa imamo svoje berače. Zahvalni smo što živimo u podneblju gdje zaista možemo iskoristiti potencijal prirode koja nam nudi samoniklo bilje i voće koje raste u netaknutoj prirodi, daleko od cesta i onečišćenja.
Pelinkovac Victoris, vaš novi proizvod, već je postigao veliki uspjeh na tržištu. Kako ste osmislili ovaj proizvod i što mislite da je razlog njegove iznimne popularnosti?
Pelinkovac je kao piće vrlo popularno na našim prostorima. Prije smo imali u ponudi Gorki pelinkovac, proizveden maceracijom gorkog pelina u rakiji komovici, ali stalno sam razmišljao da trebamo proizvesti nešto bolje i kompleksnije. Tako sam kroz neko vrijeme razvio naš premium pelinkovac Victoris, koji se uz pelin sastoji od još 15 vrsta raznog bilja. U kratko vrijeme od izlaska na tržište jako je dobro prihvaćen.
Uz sve tradicionalne metode, Aura je uvela i modernizaciju u proizvodnji, poput linijske etiketirke. Kako uspijevate spojiti tradiciju i suvremenu tehnologiju u svom poslovanju?
Prije smo sve radili ručno, a zbog oblika boce od 0,7 l po kojoj smo prepoznatljivi i trenutačno te boce etiketiramo ručno. Za ostale zapremnine uveli smo linijsku etiketirku koja nam je olakšala posao i ubrzala proizvodnju, što nam je bio glavni cilj. U planu je doskočiti i boci 0,7 l koje zbog oblika nisu prikladne za klasične etiketirke, naručili smo personaliziranu etiketirku-robot koja je trenutačno u izradi i čiju isporuku željno iščekujemo.
Aura se proširila i izvan granica Hrvatske, posebno u Sloveniji. Kakvi su vam daljnji planovi za širenje poslovanja i jeste li zadovoljni prihvaćenošću vaših proizvoda na novim tržištima?
Ove smo godine napravili iskorak i proširili maloprodaje u Sloveniju, gdje imamo trgovine u Kopru i Izoli. Imali smo trgovinu i u Portorožu, ali zgrada u kojoj je bio prostor izgorjela je u požaru, pa ćemo morati pričekati do ponovnog otvaranja. Do tada smo fokusirani na Distillery shop u centru Ljubljane, koji smo otvorili u listopadu.
Muzej u Humu, koji ste otvorili, sadrži 11 tematskih prostorija i 1500 eksponata. Možete li detaljnije opisati proces stvaranja muzeja i koliko vam je bilo važno da svaki eksponat vjerno prikazuje život i običaje vaših predaka? Što posjetitelji mogu doživjeti prilikom posjete?
U najmanjem gradu na svijetu, Humu, nalazi se naš Museum of Hum Aura, kojim smo objedinili svakodnevni život, običaje i tradiciju sjeverne Istre, posebno Huma i okolice. Muzej ima 11 tematskih prostorija, s ukupno 1500 eksponata iz svakodnevnog života naših predaka, poput stare apoteke, škole, pošte, trgovine, destilerije, postolara, stolara, krojača, mlina, te prostorija posvećenih freskama i glagoljici. Ideja za muzej pojavila se za vrijeme pandemije, kada sam imao vremena posvetiti se tako zahtjevnom projektu. Bilo je mnogo obilazaka sajmova i prikupljanja starina, ali rad na ovakvim projektima ispunjava me, jer uživam davati novi život starim predmetima.
Posebno je zanimljiva interaktivnost vašeg muzeja, poput mogućnosti da posjetitelji sami izrađuju kremu ili punjenje bočica rakije. Koja je ideja iza ovakvih interaktivnih sadržaja i kako ih posjetitelji doživljavaju?
Kada putujem s obitelji obilazimo razne muzeje pa sam tako došao i na ideju da posjetiteljima pružimo nešto više, ne samo obilazak, nego doživljaj, da posjet bude što zanimljiviji, da ga pamte I da ponesu suvenir iz najmanjeg grada na svijetu.
Vaši džemovi, proizvedeni po starim obiteljskim receptima, postali su vrlo popularni. Možete li nam ispričati nešto više o tome kako se proizvode džemovi i koji su okusi najtraženiji?
Proizvode se dugim kuhanjem voća u kotlu, kako su nekad proizvodile naše bake, velikim udjelom voća i bez umjetnih sastojaka. Najtraženija je smokva, a slijede ju džem od maslačka i maline.
Čokolade Aura, poput one s maslinovim uljem i začinima, donose inovativne okuse. Kako ste došli na ideju za ove neobične kombinacije i kakve su reakcije vaših kupaca?
Prvo smo izašli s tamnim čokoladama sa 72 % kakaa i raznim posipima, koje smo vezali uz proizvode, tako je nastala čokolada s posipom imele, kadulje, badema, ružinih latica kao dodatna ponuda uz naše rakije Bisku, Kadulju, Maslinu i badem, Ružu… Kasnije smo proširili asortiman na bijele i mliječne čokolade.
Uz rakije, likere i čokolade, Aura nudi i maslinovo ulje, octeve i druge specijalitete. Planirate li proširiti ovu ponudu s novim proizvodima u budućnosti?
Za sada smo više fokusirani na asortiman rakija i likera, ulje i ocat imamo u ponudi u manjim količinama, za potrebe naših trgovina, a za šire tržište još uvijek nemamo dovoljne kapacitete.
Za kraj, s obzirom na sve uspjehe i nagrade koje ste postigli, kako vidite budućnost brenda Aura? Koji su vaši planovi za daljnji razvoj destilerije i širenje na međunarodnom tržištu?
Planovi se kod nas nikad ne znaju, stalno se otvaraju nove prilike i mogućnosti i nakon 15 godina predanog rada bilo bi velika šteta propustiti ih. Za sada nemam nekih velikih planova, osim zgotoviti projekte koji su u tijeku, te otvoriti trgovinu u Ljubljani. Osim toga u pripremi je i novi objekt Aura u Momjanu, u zgradi nekadašnje stare škole gdje su upravo u tijeku radovi novog krova, tijekom godine dana plan je staviti objekt u funkciju, otvoriti trgovinu u sklopu koje bi bila prezentacija naših proizvoda te degustacija. Zima je kod nas doba novog stvaralaštva, pa nikad ne znam koja će se nova ideja izroditi. Najbitnije mi je sačuvati stabilnost, likvidnost, kontrolu kvalitete, njegovati i dalje tržište. Planiramo ići dalje istim putem naprijed, umjerenim i sigurnim investicijama i svu dobit koju ostvarimo reinvestirati da firma što bolje ide naprijed. I dalje biti sto posto posvećeni našoj obiteljskoj destileriji kao i do sada.