Vjerujemo da su ulaganja u dobrobit i razvoj zaposlenika te zajednice ključna za održiv rast poslovanja. Raznolikost, pravednost i sigurnost na radnom mjestu glavna su nam područja u fokusu kada su u pitanju zaposlenici, dok je naša globalna strategija održivosti “Stvaramo bolji svijet” strateški okvir za brojne inovacije i suradnju u zaštiti okoliša, pomaganju lokalnim zajednicama te davanju pozitivnog doprinosa društvu, istaknula je Marta Bulhak, predsjednica Uprave tvrtke Heineken Hrvatska
Kroz proteklih 25 godina karijera Marte Bulhak bila je usko povezana s pivskom industrijom. U početku je obnašala nekoliko pozicija i različitih funkcija unutar Zywiec Grupe, drugog najvećeg proizvođača piva u Poljskoj i jedne od najvećih Heinekenovih operativnih kompanija u Europi. Godine 2011. godine prelazi u sjedište kompanije Heineken u Amsterdamu gdje su njene odgovornosti prvenstveno uključivale menadžerske pozicije u sektoru ljudskih resursa. Prije dolaska u Heineken Hrvatska, dvije je godine radila kao glavna direktorica za Europe Export i Global Duty Free (EE&GDF). Tamo je bila odgovorna za izvoz, licencirana tržišta i globalne operacije u bescarinskim kanalima diljem svijeta.
“Heineken Hrvatska je samo u zelene projekte u zadnjih deset godina uložio oko 10 milijuna eura”
“Moj fokus je bio na poboljšanju rasta poslovanja na svim tržištima na kojima je Heineken prisutan uz ubrzavanje digitalnog razvoja i održivih poslovnih modela. U privatnom životu ponosna sam majka 20-godišnje kćeri studentice i talentirane trkačice. Sada kada živim u Zagrebu, uživam provoditi svoje slobodno vrijeme otkrivajući ljepote Hrvatske”, navodi gospođa Bulhak u uvodu u razgovor.
Na čelnoj ste poziciji u kompaniji Heineken Hrvatska već gotovo dvije godine. Kako ocjenjujete svoj dosadašnji mandat?
Preuzela sam kompaniju u prilično teškom trenutku – bio je kraj 2020., vrhunac pandemije bolesti covid-19. Moj ključni fokus tada je bio osigurati kontinuitet poslovanja, a kasnije iskoristiti sve prilike koje donosi oporavak turističke sezone. Kad pogledam unatrag, zadovoljna sam napretkom koji smo postigli u protekle dvije godine. Posebno sam ponosna na naše zaposlenike i na to što smo kroz ovo teško razdoblje prošli zajedno kao tim.
Osim toga, koji su bili najveći izazovi te na što ste se posebno fokusirali u tom periodu?
Istovremeno smo upravljali izazovima pandemije i razmišljali o budućnosti. S jedne strane vodili smo brigu o našim zaposlenicima kako bismo smanjili negativan utjecaj pandemije i zatvaranja na organizaciju te na fizičko i mentalno zdravlje naših zaposlenika. Našim smo djelatnicima osigurali opremu za rad od kuće, uspostavili dodatna sigurnosna pravila za one u uredima i pivovari te organizirali cijepljenje zaposlenika i članova njihovih obitelji. Također, snažan fokus bio je na internoj komunikaciji koja je trebala biti učestala i transparentna što je uključivalo redovite newslettere, kompanijske sastanke, objave na Workplaceu, obilaske pivovare od strane uprave i druge aktivnosti. Istovremeno, razmišljali smo o budućnosti, osiguravajući maksimalno iskorištavanje prilika na donekle promijenjenom i destabiliziranom tržištu.
Imajući u vidu da na kategoriju pića veliki utjecaj ima turistička potrošnja, koja je u ovom trenutku blizu rekordne 2019. godine, u kojoj je mjeri to utjecalo na vaše rezultate u dosadašnjem dijelu 2022. godine?
Industriju piva u Hrvatskoj karakterizira jaka sezonalnost zbog turizma. U razdoblju od svibnja do rujna ostvaruje se većina prodaje. Za sezonu 2022. pripremili smo dobre planove i uspjeli ih realizirati, a dobra turistička sezona trebala bi se odraziti i na naše konačne rezultate. Međutim, kao i svi u Europi, vidimo 2022. kao godinu izazova zbog velikih poremećaja izazvanih povećanjem cijena, primjerice sirovina i materijala za pakiranje.
Možete li slijedom toga usporediti financijske pokazatelje ostvarene u ovoj godini s istim razdobljem lani?
Primjećujemo kako se HoReCa kanal nije do kraja uspio vratiti na stanje prije pandemije. Ondje primjećujemo strukturne promjene te veću potražnju za pristupačnijim opcijama. Zbog značajnog pritiska uzrokovanog povećanim ulaznim troškovima, dobre financijske rezultate je danas sve zahtjevnije postići. No, pozitivan pomak vidljiv je zahvaljujući povratku na “normalne okolnosti”, one na kakve smo bili naviknuti prije pandemije – oporavak turističkog sektora te povratak event industrije koja nam je vratila festivale, koncerte i slične manifestacije.
Možete li nam predstaviti portfelj proizvoda koje nudite na tržištu?
U našem trenutnom portfelju ponosimo se proizvodima vrhunske kvalitete koji zadovoljavaju ukuse odraslih ljubitelja piva i cidera u različitim prilikama. Uz Karlovačko lager pivo, obitelj Karlovačkih piva čine i Karlovačko Natur Radler limun, Karlovačko Natur Radler tamni limun, Karlovačko crno i bezalkoholno Karlovačko 0.0. Nudimo i poznate međunarodne brendove kao što su HEINEKEN®, Heineken 0.0, Desperados, Affligem, češki lager Krušovice, slovenska lager piva Laško i Union te cidere Strongbow i Stari lisac.
Koji su brendovi najprodavaniji te koliki udio u vašim prihodima nosi kanal maloprodaje?
U posljednje vrijeme, treba istaknuti Heineken koji bilježi rast u premium segmentu, kako u maloprodaji, tako i u HoReCa kanalu. Međutim, kako su mainstream brendovi oni koji inače imaju veći udio u prodaji, svakako možemo reći da smo zadovoljni aktualnim razvojem našeg brenda Karlovačko.
Koliki udio zauzimate na hrvatskom tržištu piva?
Heineken Hrvatska je već duže vrijeme drugi najveći proizvođač piva u Hrvatskoj, s pozitivnim izgledima za daljnji rast.
Tržište piva zadnjih desetak godina prolazi kroz snažan razvoj, a jedan od glavnih trendova je pojava i afirmacija čitave lepeze craft pivovara. Kako gledate na ovaj trend te predstavlja li to prijetnju tržišnoj poziciji velikih industrijskih proizvođača kao što je Heineken Hrvatska?
Smatramo da je craft pivo dobra stvar za pivski sektor i pivsku kulturu općenito. Craft pivari su svakako pivski entuzijasti koji naglasak stavljaju na raznovrsnost sastojaka, inovativnost i edukaciju potrošača. Zato pozdravljamo razvoj segmenta craft piva.
Heineken Hrvatska jedan je od predvodnika kada je riječ o održivom poslovanju. Koji su glavni aspekti ove strategije?
Tijekom posljednjeg desetljeća naša globalna strategija održivosti “Stvaramo bolji svijet” imala je snažan utjecaj na poslovanje Heinekena diljem svijeta, uključujući i Hrvatsku. Potaknula nas je na inovacije i suradnju u zaštiti okoliša, pomaganju lokalnim zajednicama te davanju pozitivnog doprinosa društvu – ali i u podršci UN-ovim ciljevima održivog razvoja. Danas se svijet suočava s još složenijim društvenim i ekološkim izazovima: od klimatskih promjena, globalne nestašice i zagađenja vode do težnje za većom jednakošću, blagostanjem i zdravljem u društvu. Zato smo unaprijedili našu globalnu strategiju uključivanjem konkretnih ciljeva, akcija i naših obveza do kraja desetljeća – do 2030.
“izradili smo planove za nepredviđene situacije kako bismo ublažili moguće poremećaje u lancima opskrbe”
Budući da smo najinternacionalniji pivar koji posluje diljem svijeta, imamo odgovornost i ambiciju stvoriti bolji svijet, globalno i lokalno, od ječma do bara. Cilj nam je ugljična neutralnost, inkluzivnije i pravednije društvo, umjerenost te izbjegavanje štetne konzumacije alkohola. Vjerujemo da na tom putu povećanja pozitivnog doprinosa i smanjenja negativnog možemo računati na podršku naših dionika na svim razinama. Ali put razvoja održivog poslovanja nije nimalo lak, budući da promjena našeg otiska podrazumijeva značajna ulaganja s dugim razdobljima povrata.
Tako definirana poslovna strategija uključuje i nabavu sirovina domaćeg porijekla. Kako se odvija ova suradnja?
Važno nam je nabavljati lokalno što je više moguće. Vodimo računa o odabiru lokalnih dobavljača kad god to možemo, pa osim što kupujemo hrvatski ječam za naše Karlovačko pivo, staklene boce za piva nabavljamo od domaćih dobavljača, kao i papirnate etikete. Međutim, neki sastojci ili artikli jednostavno se ne mogu nabaviti lokalno, a tu su, naravno, i poremećaji u opskrbnim lancima koji su još uvijek prisutni na globalnoj razini. Zbog toga uvijek imamo pripremljen plan za nepredviđene situacije i spremni smo na fleksibilnost.
Izuzetno važan aspekt održivosti je i odgovoran odnos spram zajednice u kojoj poslujete. Koje su vaše glavne inicijative na polju društvene odgovornosti?
Vjerujemo da su ulaganja u dobrobit i razvoj zaposlenika te zajednice ključna za održiv rast poslovanja. Raznolikost, pravednost i sigurnost na radnom mjestu glavna su nam područja u fokusu kada su u pitanju zaposlenici. Također, već gotovo 170 godina dijelimo isti cilj s našim karlovačkim susjedima – da grad učinimo boljim, ljepšim i održivijim mjestom za život i rad. Zato podržavamo brojna lokalna kulturna, umjetnička i sportska događanja. Vidimo potrebu da se ovaj odnos razvije u još prisniji dijalog.
Strateški važno pitanje je i radna snaga. Koliko djelatnika radi u sustavu Heinekena Hrvatska?
Trenutno zapošljavamo 341 osobu u našoj pivovari i sjedištu u Karlovcu, te regionalnim uredima u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku.
Kako uspijevate privući i zadržati djelatnike u današnjim izazovnim uvjetima?
Kako bismo doprli do što većeg broja potencijalnih zaposlenika, proširili smo potragu na nove digitalne kanale, prilagođavajući pritom komunikaciju određenim skupinama koje želimo privući. Kontinuirano radimo na poboljšanju financijskih i drugih uvjeta, dok istovremeno osiguravamo dodatne pogodnosti za zaposlenike. Za nove kolege imamo poseban on-boarding plan koji im olakšava bržu i kvalitetniju prilagodbu novom radnom okruženju i procesima. Ono što cijenimo i potičemo je transparentna i dvosmjerna komunikacija između zaposlenika koja pridonosi boljem radnom okruženju, zadovoljstvu i zajedništvu – želimo da se osjećaju “među svojima”. Spomenula bih i naša redovita interna događanja, razne programe edukacije, mogućnosti napredovanja, ali i snažan fokus na sigurnost na radnom mjestu – fizičku i psihičku.
“S 1.380 SOLARNIH PANELA NA KROVU NAŠEG ZELENOG SKLADIŠTA POKRIVAMO 7% POTREBA ZA ELEKTRIČNOM ENERGIJOM”
Početkom lipnja potpisali ste ugovor o suradnji s Veleučilištem u Karlovcu. Na što se odnosi ova suradnja?
Veleučilište u Karlovcu smatramo prirodnim partnerom, a naša suradnja traje već jako dugo. Osim što dijelimo isto “susjedstvo”, i jedni i drugi gledamo na znanje kao najbolju investiciju. Zato smo nedavno odlučili financijski podržati troje studenata stipendijom u iznosu od 1.200 kuna mjesečno. Osim toga, stipendistima će biti ponuđena stručna praksa u našoj pivovari, mogućnost sezonskog rada te potencijalno naknadno zaposlenje.
Drastično povećanje cijena energenata snažno utječe na poslovanje svih poduzeća diljem Europe i svijeta. Na koji se način vi u Heinekenu Hrvatska hvatate u koštac s ovim izazovima?
U ovom trenutku naši proizvodni procesi se odvijaju uobičajeno. Unatoč tome, svjesni smo rastućih cijena energije pa smo iskoristili protekle mjesece za izradu planova za nepredviđene situacije kako bismo ublažili moguće poremećaje u lancima opskrbe. Također, poduzeli smo specifične dugoročne aktivnosti za smanjenje vanjskih energetskih potreba. Primjerice, posebno smo ponosni što 1.380 solarnih panela postavljenih na krovu našeg zelenog skladišta pokriva 7 posto naših potreba za električnom energijom, dok bioplin kao nusprodukt pročišćavanja vode koristimo za dobivanje toplinske energije.
To znači da vaše investicije u zeleno poslovanje danas pokazuju svoju pravu vrijednost i opravdanost?
Postoji stvarna vrijednost u provođenju agende zelenog poslovanja. Heineken Hrvatska je samo u zelene projekte u zadnjih deset godina uložio oko 10 milijuna eura i kontinuirano procjenjujemo nove prilike na tom području. U sljedećih deset godina podići ćemo ljestvicu još više kako bismo postigli ugljičnu neutralnost u proizvodnji, maksimalno povećali cirkularnost i nastavili ulagati napore u očuvanje izvora vode.
Da se vratimo prema potrošačima. I ove ste godine sponzorirali Dane piva u Karlovcu. Kako ste zadovoljni ovogodišnjom manifestacijom?
Dani piva Karlovac su događanje na kojem slavimo vrijeme provedeno među svojima, a tako želimo da se osjećaju i svi koji ga posjete. To je također izvrsna prilika da se našim potrošačima zahvalimo na povjerenju. Broj posjetitelja, domaćih i njihovih gostiju, premašio je naša očekivanja. Posebno sam ponosna što smo ovim događajem podržali i našu strategiju održivosti. Organizirali smo cijeli niz mogućnosti javnog prijevoza kako bi naši odrasli gosti mogli odgovorno uživati u svom omiljenom pivu, motivirali smo posjetitelje da recikliraju pivske čaše te pomogli partnerima kako bi pivo posluživali samo odraslim posjetiteljima. Podržali smo i povijesnu izložbu “Karlovačko kroz povijest” te domaće umjetnike koji su predstavili svoje rukotvorine koje su se mogle kupiti kao suveniri. Također smo ponosni što je upravo ovaj festival nedavno istaknut kao značajan doprinos rastu broja turista u Karlovačkoj županiji.
Do kraja godine čeka nas i veliki događaj – Svjetsko nogometno prvenstvo u Kataru. Kako se pripremate za ovu sportsku priredbu?
S Karlovačkim uvijek želimo biti uz naše navijače. Komercijalni planovi su još u fazi dorade, ali namjera je da navijači, uz Karlovačko i među svojima, navijaju za naše dečke i na ovom prvenstvu. Već tradicionalno, aktivacije prodajnih kanala pripremaju se kroz platformu Karlovačko Korner, ali ostavimo nešto i kao iznenađenje za naše vjerne fanove.