Kultura Kombucha, hrvatski brend zdravih pića, spaja tradiciju i suvremenost, oživljavajući popularni “čaj od gljive” poznat još iz vremena naših baka. S inovativnim pristupom i nepasteriziranim pićima, osvojili su prestižne nagrade poput Great Taste Award – poznatog kao “Gastronomski Oscar”. Iza ovog uspjeha stoji Ekipa Kombucha – Almira, Mario, Roko i Zdravko – skupina prijatelja koja kroz strast prema kombuchi nudi zdravu alternativu gaziranim pićima, te nastoji kombuchu učiniti dijelom svakog kućanstva u Hrvatskoj. U intervjuu su s nama podijelili svoju inspiraciju, poslovnu filozofiju i planove za budućnost.
RAZGOVARALA: PAULINA MLINARIĆ
Kultura Kombucha se ističe kao inovativan brend na tržištu, a ideja o pokretanju ovog posla imala je svoje specifične početke. Možete li nam reći kako je ta ideja nastala i što vas je motiviralo da krenete u poduzetničke vode s ovim pićem?
Ideja za Kultura Kombucha nastala je nakon povratka iz Australije, gdje smo prvi put probali kombuchu. Bilo je to otkriće – osvježavajuće piće koje nije prezaslađeno, ali ipak ima onaj šarm pjenušavih napitaka. Kada smo se vratili kući, pomislili smo: “Zašto ovako nešto nemamo u Hrvatskoj?” Motivacija je bila jednostavna – željeli smo podijeliti to otkriće s našim prijateljima i obitelji te ponuditi zdravu alternativu gaziranim pićima koja su prepuna šećera i umjetnih dodataka.
Mario i Almira su se s kombuchom prvi put susreli na Novom Zelandu i u Australiji. Na koji način su ta međunarodna iskustva pomogla u izgradnji vašeg brenda u Hrvatskoj?
Mario i Almira su donijeli svježe ideje iz Australije i Novog Zelanda, gdje je kombucha već bila etablirana. Ta iskustva su bila ključna u izgradnji brenda jer su omogućila da usvojimo globalne trendove i prilagodimo ih domaćem tržištu. Naučili su kako kombinirati inovativne pristupe s lokalnim tradicijama, što je rezultiralo proizvodom koji je istovremeno moderan i autentičan. Njihova međunarodna iskustva dala su nam priliku da izgradimo brend koji može konkurirati na globalnom tržištu, a istovremeno ostati blizak doma.
Budući da vaš brend počiva na prijateljstvu i zajedništvu, znatiželja nas vodi prema tome koliko je važno prijateljstvo unutar Ekipe za vaš uspjeh. Kako ta dinamika utječe na vaš svakodnevni rad i donošenje odluka?
Kod nas je prijateljstvo osnovna komponenta. Svi u Ekipi donose različite vještine i iskustva. Odluke donosimo zajedno – nekad se ne slažemo, ali uvijek se međusobno poštujemo i slušamo. Kad si okružen ljudima s kojima možeš dijeliti radost, stres i pokoju čašu kombuche, sve ide glatko.
Osvojili ste prestižnu nagradu Great Taste Award za više svojih proizvoda, što je svakako potvrda kvalitete. Što ova nagrada znači za vas i kako je utjecala na daljnji razvoj brenda Kultura Kombucha?
Great Taste Award je kao Oskar za hranu – stvarno ti podigne samopouzdanje! Ova nagrada nam znači mnogo, jer potvrđuje da ne radimo samo zdravo piće, već i ukusno. A tko bi rekao ne kombinaciji zdravlja i okusa? Nagrada je također otvorila vrata novim suradnjama i tržištima, jer svi vole nagrađene proizvode. Za nas je to znak da nastavimo gurati naprijed i stvarati još bolje okuse.
Nepasterizirana prirodna kombucha koju nudite nosi sa sobom brojne prednosti u usporedbi s pasteriziranim verzijama. Možete li objasniti koje su ključne prednosti nepasterizirane kombuche u odnosu na pasterizirane varijante?
Nepasterizirana kombucha je poput živog organizma – puna života! Ona zadržava sve korisne bakterije i kvasce koji su odlični za probavu i imunitet. Pasterizacija ubija te korisne kulture, pa time i smanjuje zdravstvene prednosti. Naša kombucha je autentična, prirodna i živahna – baš onakva kakva bi trebala biti.
Jedan od vaših ciljeva je popularizirati kombuchu kao zdravu alternativu prezaslađenim gaziranim pićima. Smatrate li da ste na dobrom putu prema ostvarenju tog cilja na hrvatskom tržištu i kakva je dosadašnja reakcija potrošača?
Smatramo da smo na dobrom putu. Reakcije potrošača su iznimno pozitivne, osobito među onima koji traže zdravije opcije. Iako je tržište kombuche u Hrvatskoj još uvijek u razvoju, sve više ljudi prepoznaje prednosti prirodnih i manje prerađenih pića. Naša edukacija i promocija kroz društvene mreže, degustacije i suradnje s ugostiteljima doprinose širenju svijesti o kombuchi.
Kombucha ima dugu povijest na ovim prostorima, poznata još u vrijeme naših baka kao “čaj od gljive”. Kako ste uspjeli modernizirati taj drevni recept i prilagoditi ga suvremenim potrošačima u Hrvatskoj?
Pa, naše bake su bile ispred svog vremena s “čajem od gljive”. Mi smo samo preuzeli štafetu i dodali moderan twist. Korištenjem novih okusa poput mente ili matičnjaka te modernim pakiranjem, prilagodili smo recept ukusima današnjih potrošača. Naša kombucha je spoj tradicije i suvremenosti – baš onako kako bi to i naše bake odobrile, samo sada u limenci!
Vaša ponuda obuhvaća nekoliko različitih okusa, a potrošači uživaju u raznolikosti koju nudite. Kako birate nove okuse i koji su vam kriteriji najvažniji prilikom njihovog razvoja?
Biranje novih okusa je kombinacija eksperimentiranja i povratnih informacija od naših potrošača. Uvijek tražimo prirodne i sezonske sastojke, te balansiramo između zanimljivih kombinacija i onoga što znamo da ljudi vole. Najvažniji kriterij je da okusi budu svježi, prirodni i, naravno, da se dobro slažu s našim osnovnim napitkom. Ako možemo spojiti zdravlje i zadovoljstvo, znamo da smo pogodili pravu formulu.
Nedavno ste napravili prelazak s bočica na limenke, što je značajna promjena u pakiranju vaših proizvoda. Koji su bili razlozi iza ove odluke i kako su potrošači reagirali na novi oblik ambalaže?Prelazak na limenke omogućio nam je veću fleksibilnost u distribuciji i lakšu prenosivost proizvoda. Limenke su ekološki prihvatljivije jer se lakše recikliraju. Osim toga, limenke su lakše za nošenje i izgledaju moderno. Potrošači su brzo prihvatili novu ambalažu – limenke su postale hit, pogotovo među onima koji su stalno u pokretu i žele nešto što mogu ponijeti bilo gdje.
Osim što su vaši proizvodi dostupni u dućanima, prisutni ste i u mnogim restoranima i kafićima. Koje su prednosti distribucije putem ugostiteljskih objekata i kako surađujete s njima na promociji vašeg brenda?
Restorani i kafići su naše tajno oružje! Oni su idealno mjesto gdje ljudi mogu prvi put probati kombuchu. U suradnji s njima, organiziramo degustaciji i pričamo priče o tome kako je nastala naša Kultura Kombucha. A najbolji dio? Kad netko naruči našu kombuchu u kafiću, a onda nas potraži u dućanu – to je pravi dokaz da radimo nešto ispravno.
Tržište kombuche u Hrvatskoj je još uvijek u razvoju, ali ima veliki potencijal. Kako vidite budućnost tržišta kombuche, ne samo u Hrvatskoj, već i u širem europskom kontekstu?
Tržište kombuche u Hrvatskoj i Europi ima ogroman potencijal. S obzirom na rastuću svijest o zdravom načinu života i prirodnim pićima, vjerujemo da će kombucha postati sve popularnija. Planiramo daljnje širenje naše ponude, kao i edukaciju potrošača o prednostima kombuche. U Europi, kombucha postaje sve više prihvaćena, i vidimo prilike za daljnji rast kako u regiji, tako i na širem tržištu.
Kombucha je prepoznata po brojnim zdravstvenim prednostima, poput poboljšanja probave i jačanja imuniteta. Kakve povratne informacije dobivate od kupaca u vezi s ovim dobrobitima i koliko vam to pomaže u promociji proizvoda?
Naši kupci su naši najbolji ambasadori – stalno nam šalju poruke o tome kako im je kombucha pomogla. “Više energije, bolja probava, manje stresa!” – to su samo neki od komentara. Povratne informacije su nam zlata vrijedne – ne samo da potvrđuju ono u što vjerujemo, već nam pomažu i u širenju priče. Zdravlje prodaje samo sebe, mi ne moramo ništa dodavati – kombucha radi svoj posao!
Kultura Kombucha kontinuirano razvija svoju ponudu i širi se na različite segmente tržišta. Koji su vaši planovi za budućnost? Razmišljate li o širenju na nova tržišta ili možda o uvođenju novih proizvoda i okusa?
Naši planovi su usmjereni na daljnji razvoj novih okusa i širenje na nova tržišta, s fokusom na regiju i širi europski kontekst. Već eksperimentiramo s novim kombinacijama okusa kako bismo potrošačima ponudili još veću raznolikost i kvalitetu. Također, razmatramo mogućnost uvođenja novih zdravih pića koji bi bili logičan nastavak našeg brenda. Cilj nam je kontinuirano rasti, ali pritom zadržati fokus na kvaliteti i autentičnosti naših proizvoda.