Rast i međunarodno širenje Stanić Grupe kao vodeće regionalne kompanije u sektoru pića, akvizicije poput Maraske i Bihaćke pivovare te kako inovacijama i snažnim brendiranjem grade globalnu prepoznatljivost bile su teme razgovora s Ninom-Christinom Stanić.
Možete li ukratko predstaviti obuhvat poslovanja Stanić Grupe – u kojim ste poslovnim segmentima prisutni te na koliko svjetskih tržišta poslujete u ovom trenutku?
Stanić Grupa aktivna je u sektorima proizvodnje, distribucije i medija, s naglaskom na FMCG segment. Naša core tržišta su Hrvatska, Bosna i Hercegovina te Slovenija, dok Srbija vrlo brzo prerasta u kategoriju anchor tržišta – godišnje ondje već prodajemo više od 6 milijuna litara. Osim regije, važna izvozna tržišta su UAE, Saudijska Arabija, Njemačka i SAD, a naši proizvodi prisutni su na tridesetak tržišta diljem svijeta.
Stanić Grupa jedna je od najvećih regionalnih proizvođača u segmentu negaziranih pića. Koliko tvornica imate te kolika vam je godišnja proizvodnja?
Tako je. Ipak, ne smijemo zaboraviti ni alkoholni segment u kojem kroz Marasku i Bihaćku pivovaru proizvodimo pivo i jaka alkoholna pića. Danas imamo četiri proizvodna pogona: Juicy tvornicu u Jastrebarskom akviziranu 2014., zatim novi Juicy pogon u Kreševu u BiH koji je otvoren 2016., Marasku u Zadru, s bogatom industrijskom tradicijom, koja je akvizirana 2020., te Bihaćku pivovaru koja se pridružila Grupi 2024. godine.
Ukupni kapacitet varira po kategorijama, no govorimo o više od 100 milijuna litara godišnje. Imamo visoku razinu vertikalne integracije i fleksibilnosti u pakiranju – od stakla i PET ambalaže do kartonskog pakiranja.
Koje sve brendove imate u svom portfelju te kako ste s njima pozicionirani u pripadajućim kategorijama?
Naš portfelj obuhvaća širok spektar alkoholnih i bezalkoholnih brendova. Među najvažnijima je svakako brend Juicy koji je lider u Hrvatskoj i BiH te je snažno regionalno pozicioniran u kategorijama sokova, nektara i still drinks (Juicy Fruits). Sub-brendovi poput Juicy Ice Tea doživljavaju snažan uzlet, a tu su i naši predstavnici kategorija funkcionalnih napitaka i praškastih proizvoda – Juicy Vitamin Water, Juicy Vita (prašak) te dječji segment (Juicy KIDS).
Zatim slijedi brend Sola koji je prepoznatljiv regionalni brend u kategorijama still drinks i ledenih čajeva. Tržišni je lider u Sloveniji i jak igrač u Srbiji, BiH, Makedoniji, Kosovu i drugim državama regije. U portfelju brenda su i Sola Kids te SOLA izotonični napitak.
Zala je prvi slovenski brend vode koji je nedavno dobio najveću kategorizaciju vode – prirodna mineralna voda. Puni se na izvoru Kostel. U liniji su i Zala vode s okusom, vitaminske vode te izotonični napitci.
Dolazimo i do Maraske koja je više od brenda, to je prava čuvarica zadarske tradicije destilacije. Najpoznatija po likerima i rakijama, sve snažnije ulazi u kategorije bijelih pića, rumova, brandyja, a od nedavno i RTD segment.
Već smo spomenuli Bihaćku pivovaru koja se sve bolje pozicionira sa svojim brendovima kao što su Preminger i Unski Biser. Od ostalih brendova u našem portfelju mogu spomenuti TO, JOY, ABC i Lipu.
Sveukupno gledano, pokrivamo praktički sve potkategorije negaziranih bezalkoholnih pića – od voda i voćnih pića do funkcionalnih i RTD napitaka – kao i sve kategorije alkoholnih pića, osim viskija i vina.
Prije tri godine preuzeli ste zadarsku Marasku. Kako su se poznati Maraskini brendovi uklopili u vaš portfelj?
Maraska je zasigurno najposebniji brend koji imamo unutar grupacije. No, Maraska je puno više od samog brenda, puno više i od vrhunskih likera – ona je odgovornost, baština i, prije svega, nasljeđe. Nasljeđe koje je duboko ukorijenjeno u zadarskoj ljekarničkoj i samostanskoj tradiciji, gdje su se još u 16. i 17. stoljeću razvijali recepti temeljeni na ljekovitom i aromatičnom bilju te voćkama. To znanje kasnije je pretočeno u industriju. Godine 1768. Francesco Drioli pokreće prvu industrijsku proizvodnju Maraschina, stvarajući temelje moderne liker industrije. U desetljećima koja slijede, uz povijesna imena poput Romana Vlahova, Zadar postaje svjetska prijestolnica likera. I dok je Maraska neko vrijeme možda bila izvan fokusa javnosti, nikada nije izgubila ono najvažnije – ono što se ne može replicirati: majstorstvo, znanje i dosljednost. Odgovornost koju nosimo je velika, a naša vizija jasna – ponovno učiniti Zadar svjetskom prijestolnicom likera.
Jedna od vaših zadnjih inovacija – Maraska PeTe – osvojila je zlatnu medalju na prestižnom IWSC natjecanju u Londonu. Kako je nastala ideja i što za vas znači ova nagrada?
PeTe je nastao gotovo instinktivno – kao hommage domaćem ritualu miješanja pelinkovca i tonika, ali izveden na elegantan i suvremen način. Uložili smo puno u razvoj recepture kako bismo postigli savršen balans gorčine, svježine i kompleksnosti – i tržište je to prepoznalo.
Zlato na IWSC-u za nas je golemo priznanje, to je u svijetu pića poput osvajanja Oscara. Izuzetno smo ponosni na cijeli tim, a ova nagrada nam daje snažan vjetar u leđa. Pokazuje da domaće znanje i kvaliteta mogu stajati uz bok najboljima pa čak i predvoditi svjetsku elitu. U ovom slučaju to je doslovno istina jer je naš proizvod osvojio čak 99 od 100 bodova, što je bila najviša ocjena u kategoriji. Jedan od komentara žirija bio je: “Najbolje uravnoteženo piće koje kulminira izuzetno impresivnim dugim, korjenastim završetkom – najdugotrajnijim okusom koji su ikad doživjeli kod RTD pića.”
Planirate li PeTe plasirati i na druga tržišta izvan Hrvatske?
Apsolutno. Već bilježimo interes iz regije i Europe, a ambicije su znatno veće. U tijeku su razgovori s potencijalnim brend ambasadorom u SAD-u.
Tu je i Maraschino – kako planirate vratiti njegov nekadašnji međunarodni prestiž?
Kroz sustavnu izgradnju imidža, craft pristup, snažan storytelling i internacionalizaciju. Maraschino je simbol Zadra i jedan od rijetkih domaćih proizvoda koji je povijesno uživao ugled na svjetskoj sceni – od bečkih dvorova do američkih koktel barova. Također, to je jedno od rijetkih jakih pića koje se povezuje s pojmom terroir – jer se ne može proizvesti od bilo koje višnje, već isključivo od naše autohtone višnje maraške.
Naš višnjik u Vlačinama, ispod Velebita, najveća je monosortna plantaža maraške na svijetu. Hladna bura suši tlo i sprječava nastanak gljivica, dok blagi maestral stvara idealnu mikroklimu. Ravna površina plantaže omogućuje da sunce dopre do svake grane, što je ključno za rast i cvat.
Danas ulažemo u koktel kulturu i HoReCa partnerstva, s fokusom na destinacije poput Dubaija, Berlina i New Yorka – gdje publika zna prepoznati proizvod s pričom. Krajem prošle godine organizirali smo Maraschino event u baru The Gilt na vrhu Burj Al Araba, a u svibnju ove godine i u legendarnom Employees Only baru u New Yorku.
Već smo u nekoliko navrata spomenuli i vrijedne brendove Bihaćke pivovare. Kako napreduje integracija ovog proizvođača piva u sustav Stanić Grupe?
Vrlo dinamično. Riječ je o respektabilnoj pivovari s dobrom infrastrukturom i kvalitetnim timom. Trenutačno smo fokusirani na optimizaciju poslovanja, repozicioniranje brendova i širenje distribucijskih kanala. Osobito nam je zanimljiv potencijal razvoja voda i funkcionalnih pića kroz ovaj pogon – što se već vidi na terenu.
Na koje se marketinške kampanje planirate fokusirati tijekom ljeta i hoćete li predstaviti još inovacija kao što je PeTe?
U tijeku je kampanja za Juicy Ice Tea pod nazivom “Juicy Kako si?” – kojom predstavljamo novi vizualni identitet i komunikacijsku platformu. Prošle godine lansirali smo Juicy Brine platformu, a ovogodišnja Ice Tea priča savršeno se uklapa u njezin okvir.
U alkoholnom segmentu, PeTe je apsolutni ljetni fokus. Doživljava ogroman rast i iznimno je prihvaćen među svim generacijama. U okviru planiranih promocija aktivni smo na brojnim događanjima diljem Hrvatske.
Uz to, lansirali smo i nove RTD proizvode – Skinny Bitch koktele, koji su postali globalni trend zahvaljujući niskoj kalorijskoj vrijednosti. Naše varijante temelje se na Empire ginu i Cosmopolitan vodki, dolaze u formatu od 250 ml i sadrže svega 87 kcal po limenci.
Do kraja godine planiramo još jednu inovaciju u okviru Maraska portfelja – no o tome više uskoro. Još nećemo previše otkrivati.
